Rijhulpsystemen als remhulp of dodehoeksignalisatie maken uw auto niet alleen veiliger; ze zorgen er ook voor dat uw autoverzekering goedkoper uitkomt. De verzekeraar acht de kans op ongevallen immers kleiner, en rekent u dus ook een lagere premie aan.
De meeste nieuwe wagens zijn vandaag uitgerust met verschillende geavanceerde rijhulpsystemen. Die zijn ook bekend als ADAS systemen – ADAS staat voor ‘Advanced Driver Assistance Systems’, en worden vaak met zowel Nederlandse als Engelse terminologie benoemd.
Cruciaal gegeven is dat rijhulpsystemen uw kansen op een botsing verminderen. Bijgevolg hebben ze een positief effect op de risico-inschatting van uw verzekeraar.
Overzicht rijhulpsystemen
Remhulp
Eng: Automatic Emergency Braking (AEB)
Treedt bij gevaar automatisch in werking. Het zorgt ervoor dat de auto automatisch vertraagt of eventueel zelfs een noodstop uitvoert, waardoor u een aanrijding vermijdt. Geavanceerde systemen detecteren en herkennen ook voetgangers, fietsers en dieren. Vermijdingsassistentie schiet u te hulp wanneer een ongeval onvermijdbaar is, zelfs bij automatisch remmen.
Rijstrookondersteuning
Eng: Lane support
Dit systeem verwittigt u wanneer u van uw rijstrook afwijkt. De technologie helpt de bestuurder om zijn traject automatisch te corrigeren.
Flexibele snelheidsbegrenzer
Eng: Adaptive cruise control (ACC, AICC of ICC)
Een flexibele snelheidsbegrenzer past de snelheid van het voertuig aan in functie van dat van de voorganger. Het systeem zorgt ervoor dat u automatisch voldoende afstand houdt.
Vermoeidheidsherkenning
Dit snufje identificeert signalen van vermoeidheid op basis van uw rijgedrag en de knipperfrequentie van uw ogen. Het adviseert de bestuurder in dat geval om een rustpauze te nemen.
Parkeerhulp
Eng: Park assist
Sensoren geven de nabijheid van objecten aan. Geluiden of visuele signalisatie maken de bestuurder attent op mogelijke hindernissen. Meer geavanceerde vormen van parkeerhulp zoeken zelfs een vrije parkeerplaats of voeren manoeuvres automatisch uit.
Dodehoeksignalisatie
Dit hulpsysteem is bij vrachtwagenbestuurders al langer ingeburgerd en vindt nu ook vlot zijn weg naar de personenauto’s. De camera waarschuwt de bestuurder wanneer een ander voertuig zich in een positie bevindt die u niet via de achteruitkijkspiegel ziet.
Varia
ECall-systeem: Vanaf 31 maart 2018 moeten alle nieuwe auto’s die in Europa verkocht worden, uitgerust zijn met het eCall-systeem. Na een ongeval laat het pan-Europese noodoproepsysteem eCall een auto vanzelf bellen met de plaatselijke hulpdiensten. Tegelijk wordt de plaats van het voertuig doorgestuurd net als de bewustheidstoestand van de inzittenden. Dit kan in elk land van de Europese Unie. Het systeem is gebaseerd op het unieke Europese noodnummer (112), maar aangevuld met geolokalisatie waardoor de hulpdiensten snel en doeltreffend kunnen optreden.
Bron: HLN